Csipkerózsika

Cicuka most a királykisasszonyos korszakát éli. Nem csoda. Az ő gyermeki lelkének a királykisasszony a nőiesség legfelsőbb szimbóluma. Nálunk ez főleg a legalapvetőbb mesék királylányairól szól: Csipkerózsika, Hófehérke, a kis hableány (igen, engem is meglepett, hogy az eredeti Andersen mese is mennyire tetszik neki, nem csak a hepiendes Walt Disney Ariel...). És a királykisasszonyságra szert tevő alakok: Hamupipőke és a Szépség.
Jelenleg Csipkerózsika az egyik legnagyobb kedvenc. Persze főleg a Disney rajzfilmből ismeri, ahol igazán kedves és bájos a mesefigura. És farsangon is ez a kedves álomszuszék szeretne lenni.
Viszont meglepetések a felnőtteket is éri. Némileg még hézagos zenei műveltségemről fogok most számot adni, de hát mit tegyek, kimaradhat még úgy is egypár zenemű, hogy az ember lánya zenei általánosba járt, rengeteg énekkarban vett részt, és azért még gimiben is tanult zenetörit...
Szóval, épp az újévi koncertet hallgattam-néztem (mert minden évben szokásom megnézni a tévében), amikor bejelentették, most pedig Csajkovszkíjtól fogják játszani a Csipkerózsika keringőt. Teljesen lefagytam. A Disney rajzfilmből ismerős dallam kúszott végig a lakáson. "Hol volt, hol nem, rád leltem éltem hajnalán..." (Persze szöveg nélkül... :D)
Fantasztikus volt felfedezni - és komolyan meghatott - hogy a rajzfilm készítői ennyire fontosnak tartották, hogy zeneileg feldolgozzák az eredeti Csipkerózsika balettet (mert utánanéztem, hogy bizony balettnek írta meg Csajkovszkij), megtartva belőle rengeteg eredeti motívumot. Nem jó érzés tudni, hogy a gyerekek fülébe klasszikus darab kúszik? És ismerős lesz nekik? Mi mindent fel lehet felhasználni zenei neveléshez...

Hát ma végre sort kerítettem arra, hogy egy kicsit belepillantsak a balettbe, miután egész nap a keringő zümmögött a fejemben. Én az a fajta vagyok, akit teljesen leköt és lenyűgöz a balett. Az első, amit TV-ben láttam, a Giselle volt. És bármilyen meglepő számomra, tökéletesen értettem, mi történik, mikor mit nem mondanak ki a táncosok, csak jelzik mozdulataikkal. Így fedeztem fel, én épp azok közé tartozom, akik a balettel kompatibilisek. :D
Meglepő módon a YouTube-on a sok töredék után találtam egy teljes Csipkerózsikát a Királyi Balett előadásában! A kosztümök csodaszépek, és az eredeti Marius Petipa koreográfiával táncolják. (Csajkovszij vele együtt dolgozott a baletten.) Maga a Csipkerózsikát alakító táncosnő is bűbájos... :D
Mióta megírtam ezt a bejegyzést, jogdíj sértés miatt törölték a fentebb említett csodálatos felvételt a YouTube-ról. Helyette találtam egy másikat, nagyjából ugyanazzal a koreográfiával, nem kevésbé látványos jelmezekkel. Szintén Petipa koreoval, a Párizsi Nemzeti Opera balett előadása. Íme:

 

Ez pedig a La Scala előadásában csak a keringő ugyanolyan koreoval, mint a balettfilmben:



A Kirov balett '89-es előadása (ebben a koreoban a keringőt ugyanúgy virágfüzérekkel adják elő, mint a legelsőben, amit láttam):

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mércékről, szerelemről és szeretetről 2. - A szerelem természetrajza

Megismerkedni egy másik személyiséggel 2.

Önkielégítésről keresztény lányoknak 3. - Fegyvertár a küzdelemhez