Cicuka kedvence torta

Születésnap volt a mi utcánkban. :-)
Cicukám szombaton három éves lett! Huncutkám pedig tíz nappal előbb betöltötte az egy kerek esztendőt. Hogy miért nem írtam róla posztot? Mert szánalmasan rosszul sikerült az elzászi almatorta, amit készítettem neki - életemben először. Tanulság a dologból, újat nem szabad készíteni jeles napon, mert megég... szó szerint, mert valóban megégett kissé a tésztája. Ízre amúgy nem volt vele baj, de többet vártam tőle. :-(

Cicuka tortája azonban más volt. Azt úgy kérte a leányzó, mivel egyszer már készítettem, és akkor nagy sikert aratott. Kanálról kanálra befalt egy teljes szeletet! Az úgy volt, hogy néha be szoktam térni a Diszkontba, és szétnézni, "ma mit kapok olcsón". Ott szoktam beszerezni a Cantuccinit is potom 200 forintért zacskóját, amikor épp van nekik. Akkor épp kakaós piskótájuk volt, három lapos, ugyanennyiért. Én lecsaptam rá. És aztán egy kis ajándékba kapott meggybefőttel, meg némi pudingporral felturbóztam. Féltem, hogy kissé száraz lesz, ezért egy kicsi rumaromával ízesített kávéval öntöztem meg a piskóta lapokat. És ribizli lekvárral kentem meg a csokoládékrém előtt.

De születésnapra mégsem használhatok kész piskótát! Így elővettem Lajos Mari: 66 torta szakácskönyvét (megint, mivel Huncutka tortája is abból készült), és ismét eszembe idéztem belőle azt a mennyei kakaós piskótát, amit olyan szívesen készítek, mert utánozhatatlanul finom!

Cicuka kedvence torta



Íme a Cicuka kedvence torta receptje, ha megkóstolnátok, kedves Olvasók!

Cicuka kedvence torta
Hozzávalók:
a piskótához
100 g finomliszt
80 g étkezési keményítő (vagy összesen 180 g finomliszt)
2 ek. kakaópor (holland)
2 csapott kk. sütőpor (egy fél csomag)
6 tojás (60-65 g-osak, ha nagyobbak, vagy kisebbek szükség szerint csökkenteni vagy növelni kell eggyel a számukat)
3-4 ek. hideg víz (én ezt kifelejtettem...)
1 csipet só
180 g finomított kristálycukor
1 tasak vaníliás cukor (10g)
a töltéshez
6 ek.-nyi fekete kávé (lefőzött kihűtve, vagy instant)
rum aroma
ribizli lekvár (barackkal vagy meggyel lehet helyettesíteni)
2 tasak étcsokoládés pudingpor
5-6 dl tej
250 g margarin (1 kocka)
150 g kristálycukor
a tetejére
1 meggybefőtt
1/2 tasak tortazselé por
100 g étcsokoládé (különösen ajánlom a mikrózható tasakos tortabevonót!!!)

A piskóta elkészítése:
A piskótát minimum 6 órával a töltés előtt készítjük el. Előmelegítjük a sütőt 180°C-ra. Fontos, hogy már most bekapcsoljuk, mert van róla tapasztalatom, mit jelent, ha nem ekkor kezdjük az előmelegítést, hanem a tojáshab fölverése után. Centiben lehet mérni... Utána ne feledjük el a kapcsos tortaforma alját (a recept szerint 26 cm átmérőjűt, de nekem is 28 centis van...) sütőpapírral kibélelni. (Az oldalát semmiképpen se vajazzuk-lisztezzük, mert "szalonnásodni" fog a piskótánk.) Kimérjük a lisztet (és keményítőt), hozzáadjuk a kakaóport, a sütőport, a sót és az egészet jól összekeverjük. Egy nagy keverőedénybe beleütjük a tojásokat, és a mixerrel elkezdjük először alacsony fokozaton belekeverni a finomított kristálycukrot és vaníliás cukrot. Aztán magas fokozaton verjük, amíg habos-magas és krémes állagú nem lesz. Ehhez kell 20 perc. Bizony! Nem tréfa. Viszont megéri. A többi piskótareceptben a fehérjét és sárgáját külön dolgozzuk fel. Ám ebben a receptben együtt verjük fel, és mivel utána keveset kavarunk, több levegő marad a tésztában, kevésbé törik össze a hab. Ennek eredményeképp a piskótánk is magasabb lehet, ha jól dolgoztunk. Ha még nagyobb volument szeretnénk elérni, akkor tegyük hozzá a hideg vizet, vagy az egészet állítsuk meleg vízzel teli edénybe.
Ha kész, kivesszük belőle a keverővillákat, és spatulát ragadunk. (Nekem ez vált be a legjobban.) A  lisztes keveréket két részletben a habos tojás tetejére szitáljuk, és óvatos mozdulattal belekavarjuk. A profiktól ellesve az a legjobb, ha középen kettéválasztva és egyet az óramutató járásával megegyező irányban kavarintva-forgatva haladunk, a tálat közben lassan forgatva. Így kíméletesen dolgozzuk bele a lisztet a masszába. Addig folytatjuk, amíg színre és állagra homogén lesz. Ekkor beleöntjük a formába, eligazítjuk a tetejét úgy, hogy középen kicsit mélyebb legyen, mint a szélén. Ezt azért, mert a közepe hajlamos felpúposodni. Így egyenletesebbre sül a piskótánk. Ezután betesszük a sütőbe. 20-25 percig tilos megnézni és nyitogatni a sütő ajtaját. Utána meg lehet nézni, jó már-e a tészta. Ha a tű- vagy fogpiszkálópróba alapján kész, 5 percig nyitott sütőajtó mellett a sütőben hagyjuk hűlni. Aztán rácsra szedjük és hagyjuk még 10 percig magában. Ezután a tortakarika mentén késsel elválasztjuk a forma falától, és leemeljük azt. Megfordítjuk, és az edény alját és a sütőpapírt lehántjuk róla. Tiszta konyharuhába bugyolálva hagyjuk teljesen kihűlni, lélegezni.
A csokidíszek készítése:
A jó minőségű csokoládét vagy tortabevonót gőz fölött megolvasztjuk és egy műanyag zacskóba töltjük. Apró lyukat vágunk a zacskó csücskén és sütőpapírra kanyarítjuk a díszítő cirádákat, szívecskéket. Ha fényesebbre szeretnénk adjunk hozzá 2-3 ek. étolajat. Ám számoljunk vele, hogy nehezebben dermed és könnyebben olvad ezután.
Kiváló a tapasztalatom azonban a mikrózható tasakos tortabevonóval. Nagyon alkalmas a csokidíszekhez, és jó a tartása. Felmelegítés után zacskóba töltjük. Ezzel kicsit gyorsabban kell dolgozni, mert hamarabb köt.
Ha kész a megírt ív, mehet a fagyasztóba. Ha ott pihen, díszítésnél könnyen jön le a papírról és nem olvad meg azonnal a kezünk melegétől.
Én az első tortára 12 tulipánszerű felső csokidíszt, egy középső cicát és 12 kis szívecskét készítettem az oldalára (természetesen jóval többet készítettem ezekből, hátha elreped valamelyik díszítés közben). Ha nem könyörög a lányotok, hogy legyen középdíszítés, érdemes elhagyni. Sőt, az oldalát se kötelező díszíteni. Épp eléggé díszes lesz a torta a 12 nagy csokidísszel is.
A csokoládé krém elkészítése:
A margarint vagy vajat kivesszük a hűtőből. Mialatt a pudingot készítjük, hadd álljon.
Két tasak pudingport teszünk egy tálba és a tejnek kb. a felével vagy egy kicsit kevesebbel simára keverjük. A tej másik felét feltesszük forralni. Még a forrás előtt nem sokkal belekavarjuk a kikevert pudingot. Állandóan kevergetve jó sűrűre főzzük. Aztán mikor kész, hideg vízbe állítva kihűtjük.
Amíg hűl a puding, egy keverőtálban a kockamargarint vagy vajat a cukorral habosra keverjük. Ajánlom itt is a mixert. Addig keverjük, míg a cukor nagyjából teljes egészében felolvadt, és nem ropog benne. A pudingot a mixerrel egy kicsit átkeverjük, így nem marad csomós a krém, aztán a vajas-cukros keverékhez adjuk és az egészet habosra összedolgozzuk. Aki ennél könnyebb állagú krémet szeretne, az 5 tojás fehérjéből keményre vert habot beleforgatva lazíthatja. A krém ettől könnyebb lesz, de ugyanolyan jól megáll, és formázható. Én enélkül készítettem.
A torta összeállítása:
A piskótát felvágjuk (nekem csak félbe sikerült, aki ügyesebb, az vághatja háromba is, mert úgy jobb az íze). A lapokat 3-3 ek. rumaromával ízesített kávéval egyenletesen megöntözzük. Az alsó piskóta lapot megkenjük ribizli lekvárral, majd a csokoládé krém kb. 1/3-adát (picit többet) elterítjük rajta. Ha kész, beborítjuk a tetejével, és azt is megkenjük a lekvárral. A tetejét és oldalát is bevonjuk a csokoládé krémmel, úgy, hogy maradjon a díszítéshez is. Ha kész, elkészítjük a meggyzselét.
A meggybefőttet leszűrjük, 13 szemet a díszítéshez félreteszünk. A levéből 1 és fél dl-t a tortazseléporral elkavarunk és felforralunk. Amíg hűl egy kicsit a zselé, a torta közepét kirakjuk szorosan egymás mellé helyezett, lefelé fordított fél meggyekkel s az egészet sűrűn - hogy ne legyen rés szöknie a zselének - körberakjuk egész meggyszemekkel, úgy hogy még 3 cm sáv maradjon a torta szélén díszítésnek. A még meleg zselével leöntjük, és így rögzítjük bevonjuk a meggyszemeket. Ha a zselé megfolyna, leemeljük a krémről a folyásokat, és kijavítjuk a maradékból.
A díszítésnek meghagyott csokoládékrémet habzsákba töltjük. 12 habrózsát nyomunk a szélére, ezekre kerülnek majd a díszítő meggyszemek, és középre egy nagyobb habrózsát, ide kerül a középső meggyszem. Ennek tetejére is kerül egy picike rózsácska, hogy tartsa a középső nekitámasztott csokidíszt - ha van. A maradék helyeket tetszés szerint habgirlanddal, -cikornyákkal díszítjük. Miután a meggyszemeket elrendeztük,  elővesszük a csokidíszeket, és ferdén, a girlandok tetejére ültetjük, nyomjuk a 12 nagy díszt. A kis oldaldíszeket a meggyszemek alá illesztjük. A középdíszítést a középső habrózsa körül lévő habgirlandban és a meggy tetején lévő rózsában támasztjuk-tapasztjuk meg.
Már csak be kell tenni a tortát pár órára a hűtőbe, hogy egy kicsit összeérjen.

Elárulom, hogy az oviba is kellett vinnünk tortát, és az még egy fokkal jobban sikerült, mint a képen látható. (Bizony, újra elkészítettem... ha elalszom a gép előtt, ébresszetek fel... :D) De sajna a nagy reggeli sietségben elfelejtettem lekattintani... Az óvodai tortára 12 nagy, csíkos szív, 24 kicsi szívecske, és egy esernyő (ez Cicuka óvodai jele) meg egy cica volt a középső díszítés.
Viszont teljes így is a győzelem! A dadus néni elámult rajta, amikor kiderült, hogy házi készítésű volt, és megdicsérte a díszítést! :-)
Ja, és hogy miért készítem én a tortát és nem a cukrászda? Azért, mert 1) szeretek tortákat készíteni; 2) nem vagyok mindig megelégedve a cukrászdaival, különösen ha ár/érték/küllem/íz szempontjából nézzük; 3) az otthoni, saját készítésűnek nagyobb számunkra (a mi családunkban) az értéke; 4) annak idején megfogadtam, hogy én készítem majd a jeles ünnepekre a tortát, hogy mindig örömet szerezzek vele. Ez azért is adódott így, mert amikor Bikfic - a férjem - első Eszterházy tortáját készítettem, nagy siker volt. Bikfic ki is jelentette: te készíted majd a gyerekek tortáit is (akkor még nem is voltunk házasok :) ). Anyósomtól pedig megkaptam az első dicséretet: ha ilyen jó tortát készítek, miért nem tanulok cukrásznak? Hát, ezek után dagadozott a mellem. És persze elszántam magam, hogy megvalósítom. Emlékszem, nekem milyen öröm volt az otthoni torta. És az is, amikor Bikfic készített nekem tortát... Ezek után egy életre szóló lelkesedéssel vetettem bele magam ezekbe is. És az sem tántorít el, hogy történetesen egy nem sikerült. A csorbát kiköszörültem mostanra. :-)

Megjegyzések

  1. Nagyon finom lehetett ez a torta! Gyönyörűen néz ki! És a blogod is egyre szépül! :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen mindkettőt! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mércékről, szerelemről és szeretetről 2. - A szerelem természetrajza

Megismerkedni egy másik személyiséggel 2.

Önkielégítésről keresztény lányoknak 3. - Fegyvertár a küzdelemhez