Megkésett vasárnapi ebéd - rakott darálthúsos kolompér cukkini salátával

Ma, de inkább az egész héten, nem vagyok a helyzet magaslatán. Csak kapkodok, és igyekszem utolérni önmagam. Megvisel a változás, ami Cicuka óvodába szoktatásával beköszöntött. De ha megkésve is, sikerült elkészítenem egy finom vasárnapi ebédet. Igaz, a mi családunkban a vasárnapi ebéd általában 3 fogásos, és kötelező eleme a húsleves, ill. a húsos második fogás, mégis ma csak egy rakottasra futotta erőmből.
De ne kicsinyítsük eme étel erényeit, mert igazi férjek kedvence fogásról van ám szó. A kolompért hajastul a sós vízben felteszem főzni. Nálunk xyx biztosan a lábosba kerül, mert a tepsinkbe ennyi kell két réteg krumplihoz. A többi hozzávaló 1/2 kiló darálthúsból, egy nagy fej hagymából, 2 gerezd fokhagymából, 1 paradicsomból és egy paprikából áll, továbbá kell még tejföl, reszelt sajt és zsemlemorzsa. A darálthúst egyszerűen a pörkölt mintájára készítem el. Ezt az ötletet anyósomtól vettem, aki mesélte, sokszor készítette így el, amig kicsik voltak a gyerekek és kevés pénzből kellett kihozni, amit lehetett. A rakottas egyébként az én egyik olcsó és tartalmas kísérleteim eredménye. Bár elképzelhető, hogy másnak is már eszébe jutott.
A hagymát felkockázom és kevés olajon/zsíron megpirítom. Egy-két kiskanálnyi pirospaprikával megszínezem, ráteszem a darálthúst, zom, borsozom, apróra vágott/áttört fokhagymát dobok rá és világosra pirítom. Amikor már a saját levét is elfőtte, felöntöm annyi vízzel, hogy ellepje. Egy paradicsomot meghámozok és felkockázom, és egy apró darabokra vágott paprikával együtt a pörköltléhez adom. Delikáttal és hegyeserős paprika karikákkal ízesítem és állítom be, mennyire legyen csípős az étel. Fél órát hagyom rotyogni, és gondosan pótlom a vizet, ha elfőné a szaftot.
Az összeállítás is egyszerű, és a rakott krumpli mintájára működik. A tepsit kivajazom és megszórom zsemlemorzsával. Egy réteg karikára vágott főtt krumpli kerül alulra. Só, bors ízlés szerint. Aztán a tetejére halmozom a darált pörköltet, és eloszlatom. A tetejét krumpli szeletekkel borítom, és sózom, borsozom. Ízlés szerinti adag tejföllel - nálunk ez egy nagy pohár - megkenem a tetejét, dúsan meghintem reszelt sajttal, és megszórom pici zsemlemorzsával, mert úgy ropogósabb a teteje. Igazi ínyenceknek ajánlom a pirított szalonnatepertővel való megkoronázást, a szalonna zsírját pedig a fölső krumplirétegre ajánlatos csorgatni. Ezután a sütőbe tolom a tepsit, és addig sütöm közepesen forró lángon, amíg a sajt mepirul a tetején.
Íme a végeredmény
Nálunk a cukkinit megeszik a gyerekek, ha vajon megpárolom, de férjem még akkor se. Így most megpróbáltam valami mást. Eredetileg cukkini chips akart lenni, de nekem elázhatott, mert nem akart úgy kinézni, mint a képen. A végeredmény azonban jóízű volt. Mivel a kísérletet egy felszelt cukkínivel kezdtem, egy másikat azon frissiben még felszeltem, de azt úgy raktam a tálba. Fokhagyma, só, bors, balzsamecet, olaj került rá. Egy serpenyőben megpirítottam zsiradék nélkül némi szeletelt mandulát. Azalatt pedig nyakon öntöttem a vegyes cukkínit egy pohár kefírrel és két evőkanálnyi tejföllel, amit előzetesen egy púpozott kiskanál pestoval ízesítettem. Összekavartam, hűtőbe tettem, és a tetejét tálalás előtt megszórtam a mandulával.
Cukkini álomsaláta
A végeredmény magáért beszél. Nem hiába nézem én Nigellát és olvasom a gasztroblogokat. Néha jól jönnek az elraktározott tippek és trükkök... A férjem megkóstolta és nagyon ízlett neki. Győzelem!
Igen. Én a konyhában is A.S. méret szerint dolgotom. (A.S.: Ahogy Sikerül.) Amíg a végeredmény jó, addig nem baj, ha kísérletezünk egy kicsit. Feltéve, ha családunk partner ehhez, és nem érzi sértésnek, hogy ők a kísérleti nyulak...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mércékről, szerelemről és szeretetről 2. - A szerelem természetrajza

Megismerkedni egy másik személyiséggel 2.

Önkielégítésről keresztény lányoknak 3. - Fegyvertár a küzdelemhez